De internationale dag van het handschrift

handschrift.jpg

Vandaag is het de internationale dag van het handschrift. Klinkt wel raar, een internationale dag van het handschrift in een tijd waarin veel digitaal wordt geschreven. Op basisscholen is er steeds minder aandacht voor handschriftonderwijs en op het vervolgonderwijs wordt bijna alles getypt. In de praktijk zie ik vaak kinderen met een onleesbaar handschrift. En ondanks dat er steeds meer getypt wordt is het hebben van een leesbaar handschrift nog steeds van belang voor de ontwikkeling van het kind.

Hersengymnastiek

Schrijven is een lastige motorische taak. Er komen heel veel aspecten bij kijken. Zo moet er nagedacht worden over de lettervorm (hoe ziet de letter eruit?), welke letters heb ik nodig voor een woord (geef betekenis aan de letters), welke beweging van de hand en kracht van de pen is er nodig om de letter op papier te krijgen (motoriek en ruimtelijk inzicht). Al deze aspecten zorgen voor verbindingen in de hersenen. Er worden dus vele delen van de hersenen geactiveerd. Hierdoor kun je beter onthouden wat je hebt geleerd.

Taalontwikkeling

Wanneer je schrijft ziet elke letter er steeds een beetje anders uit. Je moet dus blijven focussen om de letter goed leesbaar op papier te krijgen. Omdat er tijdens het schrijven met de hand zoveel hersenactiviteit is worden de letters beter verankerd in je geheugen waardoor het lezen steeds makkelijker wordt. Dit geldt ook voor het leren spellen. Sommige spellingsregels moet je gewoon weten. Er is bijvoorbeeld geen trucje voor zoals het gebruik van de lange ij of korte ei. Wanneer deze woorden opgeschreven kunnen ze beter worden onthouden. 

Zelfvertrouwen

Wanneer een naam of boodschap wordt getypt ziet dit er voor iedereen hetzelfde uit. Maar wanneer het kind zijn eigen naam leesbaar op een kaartje schrijft wordt het handschrift herkend door vrienden of familie. Dit geeft een trots gevoel. Een leesbaar handschrift draagt daarmee bij aan onafhankelijkheid en zelfvertrouwen.

Kortom

Schrijven kent vele voordelen. Het beter onthouden zorgt voor een verbetering van het leervermogen, een goede taalontwikkeling voor een verbetering van communicatie en met een goede concentratie kom je sneller op nieuwe ideeën. Dit alles komt ten goede van de algehele ontwikkeling van je kind. 

Wist je trouwens dat de hersenen nog blijven groeien tot het 30e levensjaar. Als je kind in de eerste levensjaren, dus de eerste 30 jaar, uitgedaagd blijft worden in de hersenen (zoals met schrijven of met het leren van nieuwe vaardigheden) draagt dit bij aan de bescherming tegen degeneratieve hersenaandoeningen.

Heeft jouw kind moeite met schrijven? Neem dan even contact op met onze kinderfysiotherapeut.